Låt oss tänka nytt

WOOF är på ett uppdrag att ta reda på vad som orsakar missnöje så att vi kan ändra det

Som WOOF-lärare förbättrar du inte bara välmåendet i din egen klass. Du är også med och hjälper oss alla att bli mer medvetna om trivseln og missnöjen i de svenska skolorna, och inte minst hur vi kan arbeta för att bryta mönstren som håller elever och klasser fast i vantrivseln.
Är du redo att bli en av de coola WOOF-lärarna och WOOF-skolorna som bryter ny mark i jakten på mer välbefinnande?

Börja din WOOF-resa

Lärarrörelsen har redan startat 🐶

945

WOOF skolor

Nu vet vi att:

Så fort du WOOF går du med i ”WOOF-rörelsen”. Om du har ännu mer ambassadörskap i dig: tipsa andra lärare!

Du kan också bjuda in ALLA dina vänner och kollegor att följa WOOF på Facebook

Vad vi håller på med...

Elever är olika, klasser är olika och lärare och pedagoger är olika. Därför finns det inte en metod eller en teori som passar alla klasser heller. WOOF är ett verktyg för att stödja ditt trivselarbete på skolor och i klasser när du arbetar med alla möjliga olika saker, inklusive WOOFs kurs och aktiviteter.
Även om WOOF inte kommer från en specifik teori, finns det fortfarande ett antal saker som vi fokuserar på. Du kan läsa om dem nedan

Elevernas röst

Vi fokuserar på att lyssna på eleverna och involvera eleverna aktivt i arbetet med trivsel och klassens gemenskap. När insatser utgår från elevernas input tar de tag i det som betyder något för eleverna och trivselarbetet blir relevant för eleverna. Det är vår erfarenhet (som backas upp av forskning) att när eleverna är medskapare i klassens trivselarbete tar de mer ägande och mer ansvar och insatserna fungerar bättre. När eleverna är delaktiga i trivselarbetet får de samtidigt erfarenhet av att ta hand om sitt eget och klassens välmående och stärka sin egen tilltro till att kunna ta ansvar i sitt eget liv.

Bra klassgemenskaper och delat ansvar för varandra

Eleverna väljer inte sin klass själva, men känslan av sammanhållning och gemenskap är en av de viktigaste sakerna för om eleverna trivs i skolan. Forskning visar vidare att starka och inkluderande klassgemenskaper förebygger och minskar mobbning och otrygghet i skolan.
På WOOF står communityn i centrum och eleverna är helt anonyma. När man arbetar med samhället som utgångspunkt tar det fokus från den enskilda eleven och gör klassens välmående till ett gemensamt projekt, där klassen hjälper varandra så att alla mår bra i klassen.

Lek och motivation

Välfärdsarbetet ska helst vara både roligt och motiverande. När trivselarbetet är roligt inbjuder det fler att ta del av gemenskapen, det tar bort fokus från "misstag", och det skapar något positivt att delta i. Samtidigt blir trivselarbetet också mycket lättare och roligare för lärarna och pedagogerna när eleverna tycker att det är roligt.

Strukturerat tillvägagångssätt

Skolan har mycket å gjöra och ibland faller initiativ och insatser mellan stolarna eller följs inte upp. Vi fokuserar på att skapa verktyg som gör det lättare att göra strukturerade insatser, där det blir lätt att ha ett tydligt fokus och lätt att regelbundet följa upp de insatser som sätts igång – både när arbetet är förebyggande och när trivselarbetet kräver hårdare hårdare tag.

Samarbete och gemensam riktning

Trivselinsatser och utveckling av goda klassgemenskaper kräver att de vuxna runt klassen har en gemensam inriktning i trivselarbetet. Men i en hektisk vardag är det svårt att koordinera och hålla det gemensamma fokuset.
På WOOF fokuserar vi på att skapa verktyg som gör det enkelt att samarbeta och hitta en gemensam grund för klassens och skolans trivselarbete, så att lärarlag lättare kan lyckas stötta varandra i trivselarbetet.

Data som faktiskt hjälper

I skolan betyder "data" ofta mer arbete som inte riktigt hjälper i klassen. Det är synd, eftersom data kan göra mycket – märk väl, när det är rätt data, och det presenteras enkelt och ger möjligheter att agera utifrån det.
På WOOF tror vi att data hjälper, engagerar och motiverar. Data ska inte ge extra arbete utan hjälpa till att se börjat missnöje tidigt, ge insikt, så att man vet var och hur man ska ingripa och visa utveckling, vilket motiverar när man kan se att man lyckas både i klassen och i skolan.
Samtidigt gör data oss hela tiden smartare – så att vi kan lära oss mer om vad som skapar, driver och upprätthåller barn och unga i missnöje, och hur vi kan bryta med de negativa mönstren.